tiistaina, lokakuuta 24, 2006

Ympäristöstä ymmällään? Osa-1

No, niin... Syvennytäänpä taas hetkeksi markkinoinnin ihmeelliseen maailmaan...

Mietin tuossa, että minkähän yrityksen sitä valitsisi, kun ei alkoakaan oikein viitsisi valita, vaikka se tuttu yritys onkin. Vastaus löytyikin yllättävän läheltä. Siis Siwa.

Lähdetäänpä tutkimaan siwaa markkinoinnin näkökulmasta. Lähdetään liikkeelle mikroympäristöstä, eli tekijöistä, jotka ovat hyvin lähellä yritystä ja joihin yritys pystyy itsekin vaikuttamaan. Alotetaan nyt sit kysynnästä ku toi Honhe on näköjää niin tohon tehtävänantoon kirjottanu.

Kysyntä:
Siwan kysyntä perustuu paljolti siihen, et se tosiaan on "yllättävän lähellä", eli usein ei ehi ees röökiä vetämään siin matkal ku lähtee sitä mäyräkoiraa hakemaan. Myös hintataso on kilpailukykyinen suurempien markettien kanssa ja valikoimaki on aika laaja. Ei siel hirveesti mitää hummereita myydä, mut peruselintarvikkeet löytyy ihan komeesti. Yks tekijä mikä kans vaikuttaa kysyntään on lainsäädäntö. Eli ku Siwat on niin pieniä, et ne saa olla ympäri vuoden joka päivä auki ni se varmasti lisää myyntiä.

Yks keskeinen seikka Siwan markkinoinnis on aina ollu asiakastyytyväisyys. Siwa oliki eka suomalainen vähittäiskaupan ketju, joka otti käyttöön takuut. Tää tapahtu vuonna 1995 ja takuut oli (ja on edelleen) tälläset: Hintatakuu, Laatutakuu ja Tuoreustakuu. Eli lyhyesti nää meinaa sitä, et jos tuotteest löytää jotain vikaa, esim. väärän hinnan tai parasta ennen-päivä on jo ollu ja menny ni saa aina yhen tuotteen ilmaseks.

Kilpailu:
Kun ajatellaan Siwan kilpailutilannetta niin helposti tulee mieleen, että onko sillä edes mitään kilpailijoita. Jos mietitään sellaisia kilpailijoita, jotka kilpailevat täysin samoista asiakkaista ja toimivat muutenkin samanlaisella idealla kuin Siwa niin ei niitä välttämättä helposti tule mieleen. Kun asiaan vähän tutustuin niin huomasin, että molemmilta suurilta Tradekan kilpailijoilta, Keskolta ja S-ryhmältä löytyy vastaavat ketjut. Keskolta K-extra ja S-ryhmältä Alepa ja Sale. K-extroja löytyy ympäri Suomen, mutta S-ryhmä sen sijaan on jakanut ketjut siten, että pääkaupunkiseudulla asiakkaita palvelevat Alepat ja muualla Suomessa Salet. Jos nyt mietitään ihan liikkeiden fyysistä sijaintia niin harvoin Siwan läheltä löytyy mitään äsken mainitsemistani liikkeistä. Joten voisin väittää, että yksittäinen Siwa-myymälä ei juurikaan kilpaile muiden pienten kauppojen kanssa. Mielestäni eniten Siwalla on kilpailua suurien Super-Hyper-Marketti-Helvettien kanssa. Saattaa ehkä tuntua hassulta miten joku pieni Siwa voi kilpailla esimerkiks jonku Prisman kanssa, mutta siinä se Siwan vahvuus juuri onkin. Ku viiden aikaa iltapäiväl tuut rättiväsyneenä töistä himaan ni kummasta kaupasta lähet mieluummin ostaa sen Saarioisen jauhelihapizzan(lue: roiskeläpän)? Siwasta vai Prismasta? Mä ainaki menisin kyl Siwaan ja luulen, et niin menee moni muukin. Mä oon aika vahvasti sitä mieltä, et vaikka kaikkien kauppojen välillä kilpailua onkin ni ei noi jättimarketit kyl Siwaa pysty kaatamaan just sen takia ku kaikki ihmiset ei haluu lähtee aina jonku maitotölkin takii johonki valtavaan markettiin pyörimään koko päiväks. Vielä ku otetaan huomioon, et Siwoja on pitkin, poikin Suomea jo yli 500 ni kyl Siwa-ketjulla aika hyvin pyyhkii.

Muut ulkoiset sidosryhmät:
Siwan tärkeimmät ulkoiset sidosryhmät ovat erilaiset tukut ja leipomot ym. joista hankitaan myytävät tuotteet, sekä kuljetusliikkeet, jotka hoitavat myytävät tuotteet oikeaan aikaan liikkeeseen. Näiden yhteistyökumppaneiden toiminta on ensiarvoisen tärkeää, koska jos tuotteita puuttuu jatkuvasti hyllystä niin melko varmasti asiakkaat etsivät kaupan, josta saavat tarvitsemansa tuotteet ja saattavat tulevaisuudessakin käydä kyseisessä kaupassa.

Eiköhän tämä riitä Siwan mikroympäristöstä. Seuraavaksi sitten tutustumme, yllätys, yllätys: makroympäristöön...