torstaina, lokakuuta 26, 2006

Tällainen on Tapsa

Terve taas! Tuli niin kauhee hinku päästä kertomaan markkinoinnista, et oli ihan pakko tulla vähä kirjottelemaa! Et usko, vai?? No, oli miten oli... Tässä tätä taas tulee... Nyt, muuten tarkastellaan salaperäisen, ikuisesti tuntemattomaksi jäävän henkilön(jota tässä nyt kutsutaan Tapsaksi) ostokäyttäytymistä demografisten, psykologisten ja sosiaalisten tekijöiden avulla.

Kerrotaanpa ensin vähän "Tapsan" demografisia piirteitä. Nää demografiset tekijäthän on sellasia helposti selvitettäviä, mitattavia ja analysoitavia piirteitä. Ostokäyttäytymisestä puhuttaessa demografisia piirteitä kutsutaan myös koviksi tiedoiksi.

Tapsa on 24-vuotias tietojenkäsittelynopiskelija, joka asuu Hyvinkäällä. Tapsa muutti Hyvinkäälle pari kuukautta sitten Nurmijärveltä, missä oli asunut koko aiemman elämänsä. Tapsa asuu vuokralla pienkerrostalossa avovaimonsa ja kissansa kanssa. Asunto sijaitsee parin kilsan päässä Hyvinkään keskustasta. Koska sekä Tapsa että hänen avovaimonsa ovat opiskelijoita, heidän taloudellinen tilanteensa ei ole kovin kaksinen. Eli rahat ei meinaa riittää ees kaikkein välttämättömimpiin menoihin. Tapsalla on 7 vuotta vanha auto, mikä on kyllä ihan uuden veroinen. =) Aikaisemmalta koulutukseltaan Tapsa on ylioppilas ja viime vuodet ennen nykyisten opintojen aloittamista Tapsa on viettänyt varastotöissä. Sukupuoleltaan Tapsa on, muuten mies, jos jollekin jäi epäselväksi...

Siinä oli Tapsan demografisia tekijöitä. Seuraavaks tutustutaanki sit Tapsan psykologisiin tekijöihin. Psykologiset tekijät jaetaan yleensä tällee:
  • Tarpeet
  • Motiivit
  • Arvot ja asenteet
  • Oppiminen
  • Innovatiivisuus
Nää psykologiset tekijäthän on sellasii yksilön henkilökohtasii piirteitä eli persoonallisii tarpeita, tapoja, kykyjä ja toimintamuotoja, jotka kans heijastuu ostokäyttäytymiseen.

Sit taas takas Tapsaan...

Vaikka Tapsan taloudellinen tilanne onki aika kehno ni perustarpeet Tapsanki on tyydytettävä. Ei Tapsakaa pysty elämään ilman ruokaa ja juomaa(varsinki toi juomapuoli on Tapsalle aika tärkee) ja kyl Tapsa joskus kaipaa untaki, mut Tapsan onneks nukkuminen sentää on ilmasta. Sosiaaliset tarpeet on kans Tapsalle aika tärkeitä. Niidenki tarpeiden tyydyttäminen onneks voi olla aika halpaa, paitsi sit ku joutuu lähtee kavereitten kans kuppilaan... Ne on aika pahoja paikkoja ku on rahat vähis... Kyllähän sit tollaset itsensä kehittämisen tarpeetki on Tapsalle jossain määrin tärkeitä ku Tapsaki kuitenki opiskelee ja kyl Tapsal jotain sellasii arvostuksen tarpeitaki on. Tapsastaki ois kuitenki ihan kiva päästä hyvään työpaikkaan saamaan hyvää palkkaa ja sellasta... Jonkunmoiseks kunnianhimokski sitä vois varmaa kutsuu...

Eli kyl mä oon aika samoil linjoil ku se Maslowki sen tarvehierarkiansa kans, et kyl ne sellaset fysiologiset tarpeet kaikkein tärkeimpii on... Ja varmaa Tapsaki on ihan samaa mieltä....=)

Tossa ku tuli noit tarpeit kateltuu ni sit voitas perehtyy vähä noihin motiiveihin. Motiivihan on terminä kaikille tuttu töllön poliisisarjoist ku niis aina mietitää kenel oli motiivi tappaa kenetki. Ihan samaa se tarkottaa markkinoinnissaki, siis ei välttämättä tappamist, mut se motiivi siis on se syy minkä takii me jotain ostetaa. Jos ajatellaa Engeströmin Ykän, eli Yrjön tota erilaisten motiivien jakoo noihin kolmeen ryhmään eli tilannemotivaatio, välineellinen motivaatio ja sisällöllinen motivaatio ni Tapsalle kyl tärkeimpii on noi sisällöllinen motivaatio ja tilannemotivaatio. Tapsa on kuitenki tietyis asiois aika merkkiuskollinen ja jos vähäki isommast hankinnast on kyse ni Tapsa kyl tutustuu erilaisiin vaihtoehtoihin aika hyvin ennen ostopäätöksen tekemist. Sit taas toisaalt Tapsa tykkää lueskella aika paljon mainoksii ja ostella kaikenlaist tavaraa ku saa halvalla(Sulo Vilén-syndrooma), mut nykyää Tapsa on kyl joutunu sitä vähentää ku ei sil reppanal oikee sitä pätäkkää oo...

Asenteiltaan Tapsaa voisi sanoa melko ennakkoluuloiseksi. Esimerkiksi kun markkinoille ilmestyy jokin uusi laitevalmistaja niin Tapsa tarvitsee melko paljon tietoa ja vakuutteluja, että kyseisen valmistajan tuotteet ovat laadukkaita ennen kuin hän suostuu sellaisen ostamaan. Silti Tapsa on melko innovatiivinen persoona ja hankkii mielellään tietoa uusista tuotteista ja uusi tekniikka ym. kiinnostaa häntä. Jos ajatellaan erilaisia uutuuksien omaksujatyyppejä niin Tapsa kyllä kuuluu ehdottomasti pioneereihin.

Sitte ku ajatellaa erilaisten sosiaalisten ryhmien vaikutusta Tapsan ostokäyttäytymiseen niin varmasti suurimpia vaikuttajia ovat perhe ja kaveripiiri, mutta melko vaikea niidenki on muuttaa Tapsan ennakkoasenteita.

Mennäänpä sitten tutustumaan yhteen Tapsalle läheiseen tuotteeseen. Tämä tuote on Auto Glym-Super Resin Polish-autovaha. Siihen, miksi Tapsa ensimmäisen kerran osti kyseistä vahaa vaikutti paljon se, että hän oli kuullut monien kavereiden kehuneen sitä ja onhan Auto Glym tunnettu merkkikin. Sen jälkeen Tapsa ei ole muuta vahaa ostanutkaan, vaikka hinnaltaan Auto Glymin vahat ovat moninkertaisia verrattuna moniin muihin vahoihin. Eli merkkiuskollisuus on ollut vahva tämän tuotteen kohdalla.

Siinäpä ne tärkeimmät sit oliki... Tähän tuotteeseen palaamme vielä myöhemmin...