lauantaina, lokakuuta 28, 2006

Segmentointistrategia

Edellä mainitsemaani Auto Glymin autovahaa myy muun muassa Osaset-ketju. Osaset on Suomen laajin auton varaosa- ja tarvikekaupan ketju. Vaikka Osaset-ketju onkin eniten keskittynyt autojen varaosien myyntiin, on sillä myös laaja valikoima autonhoitotuotteita. Osaset on paljolti keskittynyt tunnettuihin merkkituotteisiin, joten Auto Glym-autovahat sopivat mainiosti heidän valikoimaansa. Asiakastyytyväisyys on Osaset-ketjulle tärkeä asia ja siinäkin suhteessa kyseinen vaha on heille hyvä tuote, koska sen ostajat todennäköisesti ovat tyytyväisiä tuotteeseen ja ostavat samaa vahaa vuodesta toiseen.

Segmentti, jolle kyseistä vahaa markkinoidaan on noin 20-50-vuotiaat miehet, jotka ovat kiinnostuneita autoista ja, jotka haluavat pitää autonsa hyvässä kunnossa. He ovat valmiita maksamaan hieman enemmän tuotteista, jotka tietävät laadukkaiksi. Vanha tuttumme Tapsa kuuluu samaan segmenttiin. Mielestäni tämän segmentin tärkeimmät segmentointikriteerit ovat juuri sukupuoli, harrastukset, kiinnostuskohteet sekä ostouskollisuus.

Jos mietitään sitten Osaset-ketjun muita tuote/segmenttipareja, niin yksi sellainen voisi olla esimerkiksi Lady Lasol-lasinpesuneste. Muutenhan tuote on aivan tavallista Lasolia, mutta siihen on lisätty tuoksu, joka viehättää naisia huomattavasti tavallista Lasolin hajua enemmän. Segmentti, jolle tätä tuotetta markkinoidaan ovat ilmiselvästi autoilevat naiset. Kyseistä tuotettahan on markkinoitu TV:n välitykselläkin jo monien vuosien ajan, joten ilmeisesti tuote on saavuttanut suosiota kyseisessä segmentissä.

Mielestäni Osaset-ketju toteuttaa keskitettyä segmentointistrategiaa, koska melko suurella prosentilla kaikki yrityksen asiakkaat ovat autoilevia ihmisiä. Edellä mainitsemani Lady Lasol-esimerkki on poikkeus tästä, koska siinä on kyseessä tuote, joka on selkeästi suunnattu tietylle sukupuolelle. Tietysti pieniä erilaisia segmenttejä voidaan löytää myös Osaset-ketjun asiakkaistakin, mutta pääasia markkinoinnissa on kuitenkin se, että yrityksen asiakkaat ovat autoilevia ihmisiä.

Se segmentoinnista tällä erää...