maanantaina, lokakuuta 30, 2006

Politikointia?

Seuraavaksi tarkastellaan hieman Autoglym Super Resin Polish-autovahan hinnoittelupolitiikkaa... Hinnoittelupolitiikan perusvaihtoehdothan ovat:
  • kermankuorinta- ja imagohinnoittelu
  • vakiohinnoittelu
  • penetraatio- ja volyymihinnoittelu
Kuten jo aiemminkin tulin maininneeksi niin kyseinen vaha ei ole ihan halvimmasta päästä. Juuri tänään eräs liike mainosti kyseistä vahaa hintaan 13,50€. Se on aika hyvä hinta 325ml:n purkista. Eikä kyseistä vahaa juuri koskaan tuon halvemmalla saakaan. Autoglymin tuotteet edustavat ehdottomasti imagohinnoittelua, koska tuotteet ovat selvästi keskimääräistä kalliimpia. Tyyris hinta ei kuitenkaan pelota asiakkaita, koska Autoglymin vahat ovat yleisesti laadukkaiksi tunnettuja, kuten jo aiemmin totesin; Autoglym on brändi ja siitä ollaan valmiita maksamaan hieman enemmän.

Myöskään vanhaa tuttuamme, Tapsaa ei Autoglymin kohtalaisen korkea hinta pelota. Yksi purkki riittää kuitenkin pariin vahaukseen, joten jos auton vahaa pari kertaa vuodessa niin ei sillä hinnalla niin hirveästi ole merkitystä. Toisaalta auton vahauksessakin menee kuitenkin sen verran aikaa, että Tapsakin mieluummin käyttää vahaa, jonka tietää hyväksi ja kestäväksi, ettei joudu vahaamaan heti kuukauden päästä uudestaan.

Yleisesti voisi sanoa, että todennäköisesti ihmiset, jotka ylipäätään autovahoja ostavat tietävät mikä vaha on hyvää ja ostavat mieluummin sitä kuin yrittävät etsiä jostain mahdollisimman halpaa vahaa, joten tällainen hieman kalliimpi imagohinnoittelu toimii Autoglymin tapauksessa varsin hyvin.